تخت سلیمان تختی برای هیچ کس.....................تکاب خبر به قلم مهندس نباتی

نمی دانم چگونه بنویسم ؟نوشتن از تکاب با این همه درد و مشکلات سخت است نوشتن از تکاب با این همه قلم توانا در شهر هنرمندان ایران، سخت است. اما چه کنم ،باید نوشت آری باید نوشت تا گوشه ای از وظیفه‌ی خودمان را به این نماد تاریخ ایران و اذربایجان عزیز ادا کرده باشیم.

هر کس می خواست از درد خود بنالد؛ صدایم از همه بلند تر بود آری صدایی از جنس هویت، هنر، تاریخ و فرهنگ .من می گفتم منم تکاب افشار شهر تاریخ و تمدن ، منم شیز اری منم گنجک و نالیدم ،منم حنجره اتشین آتشکده اذرگشسب.

شهر ما هنوز غم یتیم شدن خود را فراموش نکرده است هنوز داغ از دست دادن استاد فقید خوشنویسی کشوراباصلت صادقی التیام نیافته است که از دردی دیگر سخن به میان می اورم .شاید بهتر است بگویم دردهایی که امکان دارد حیات تکلمم را به مخاطره بیندازد.

اینجا هیچ کس نمی خواهد «خود» باشد آری «خود» باشد تا دیگر پسرک تنهای قصه ها دفترش را با خودکاری به رنگ سیاه خط خطی نکند. هیچ کس... حتی ان جغد بد یمن اوارگی قصد پرواز از این شهر را ندارد...

مجموعه باستانی و جهانی تخت سلیمان ثبت شده در یونسکو در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی با وسعتی معادل 5/12 هکتار با دریاچه ای زیبا (آرتزین) در ارتفاع 2200 متری به عنوان یکی از محوطه های تاریخی مهم کشورو جهان به شمار می رود. این ناحیه همان شهر مشهوری است که بنا به نوشته های کهن، زادگاه زرتشت بوده است.

آتشکده آذرگشنسب، جایگاه آشتی آب و آتش، یکی از سه آتشکده مهم زرتشتیان است، چنانکه نام این آتشکده 61 بار در شاهنامه آمده است. آن را آتش سلحشوران یا آتش شهریاری خوانده اند و نیز گفته شده است که این آتشکده به همه آتشگاه های گبران از خاور تا باختر آتش می رسانده است.

یکی از نکات قابل ذکر درباره این مجموعه معیارهای ثبت جهانی آن است تا اواخر مرداد 91 در ایران 15 اثر و مجموعه ثبت جهانی شده است.که از این تعداد 3 اثر قبل از انقلاب و 12 اثر بعد از انقلاب ثبت شده است سکوت 30 ساله ثبت نشدن اثار تاریخی ایران زمین ؛ با ثبت تخت سلیمان بعنوان اولین اثر ثبت شده ایران (بعد از انقلاب) در یونسکو شکسته شد و تخت سلیمان به بشریت معرفی گردید.و بعد از آن بود که یونسکو زمینه‌ی ثبت اثار دیگر ایران را صادر کرد. یونسکو 10 معیار ثبت جهانی دارد که 5 معیار برای اثار تاریخی و 5 معیار برای آثار طبیعی میباشد.

در این میان تخت سلیمان تنها اثر ایران است که به تنهایی 5 معیار را دارا میباشد این در حالی است که تخت جمشد 3 معیار ثبت را از دید یونسکو احراز کرده است [1].

این بنای زیبای شهرمان تکاب افشار هم ردیف با معبد رامسس دوم ، دیوار بزرگ چین و بالاتر از اهرام ثلاثه مصر ، بیشترین اهمیت را طبق موازین یونسکو بدست آورده است.

یکی از این معیارها مهم این مجموعه حریم آن است متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل عدم تخصص و شاید هم بهتر است بگوییم بی علاقگی به تاریخ بشریت اجازه ساخت و ساز مدرن بدون توجه به حریم تخت سلیمان صورت گرفته است نمونه این کار پمپ بنزین واقع در حریم تخت سلیمان است آیا مدیران این مجموعه در مورد هویت تاریخی اطلاعاتی دارند چطور می شود این دوستان به راحتی با این موضوع کنار آمده باشند؟

مشکل به همین جا ختم نمی شود توجه مدیران تخت سلیمان را به این نکته جلب می نماییم برج جهان‌نما نام بنایی است که توسط شهرداری اصفهان در حوالی میدان امام حسین (ع)اصفهان ساخته شد و به لحاظ قرارگیری در منظر تاریخی و فرهنگی میدان نقش جهان، طبقاتی از آن تخریب گردید. به لحاظ آنکه بلندی این بنا در منظر تاریخی و فرهنگی میدان نقش جهان قرار داشت، یونسکو در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار موضوع قرار دادن میدان نقش جهان را در فهرست میراث در خطر مطرح نمود. ارتفاع اولیه ساختمان تجاری جهان نما حدود ۵۰ متر بود. این بنا در فاصله ۷۰۰ متری میدان نقش جهان قرار دارد. بازرسان یونسکو پس از بازرسی از محل اعلام کردند «خط آسمانی و منظر تاریخی و فرهنگی میدان نقش جهان مخدوش شده و دولت ایران موظف است نسبت به تعدیل برج جهان‌نما اقدام نماید.» موضوع به قدری جدی شد که ریس جمهور وقت در نامه‌ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر دادکه:

«از صحبت‌هایی که با مدیر کل سازمان یونسکو داشته‌ام این گونه به نظر می‌آید که یونسکو تنها در صورت تعدیل برج جهان نما به موضوع میدان نقش جهان پایان می‌دهد»

سرانجام برج جهان‌نما در تاریخ ۸ بهمن سال ۱۳۸۴ تعدیل گردید و دوطبقه بالایی آن تخریب شد تا به منظر فرهنگی میدان آسیبی وارد نشود.

متاسفانه اشتباهی که در دهه گذشته اتفاق افتاد ،با ساخت موزه در داخل تخت سلیمان (تالار شورا) با خرپاهای فضا کار (مصالح مدرن و نا همجنس با مجموعه) و سقف شیبدار زمینه بی هویتی در داخل تخت سلیمان فراهم شد با رایزنیهای انجام شده توسط دلسوزان منطقه و آگاهان به علم تاریخ و معماری قرار شد سقف این موزه اصلاح شود.اما ظاهر به فراموشی سپرده شد با مدیرت جدید امید به بهبود وضعیت موجود در دلهای مردم مظلوم تکاب افشار زنده شد اما بهبودی صورت نگرفت متاسفانه زمینه بحث های ناسیونالیستی در این مجموعه ظهور کرد.

با وضعیتی که در حال رخ دادن است احتمالا یونسکو تخت سلیمان را تهدید به حذف از آثار جهانی کند که دوستان زمینه این کار را روز به روز بیشتر فراهم می کنند. چرا که تخت سلیمان احتمال قرار گرفتن در لیست میراث در خطر را در سالهای اخیر به دلیل عدم توجه مسئولان و کادر فنی آن بدست اورده است.

بنا به شنیده ها در منطقه این مجموعه تاریخی با خطر نژاد پرستی قرار گرفته است که یک بنای متعلق به بشیریت را به نژاد خاص نسبت می دهند...

عداه ای از دوستان که از ذکر نام آنها در این متن چشم پوشی می کنیم با طراحی سایتها و وبلاگهایی در حال به یغما بردن تاریخ منطقه هستند. دوستانی که یک زمان افتخار شاگردی کلاسشان را در دبیرستان داشتیم ، امروز تئورسین این جریان شده‌اند.

گوشه ای از مطالبی که این دوستان در سایت اینترنتی به ادرس http://www.takhtesoleiman.com منتشر کرده اند همچون سکانسی غمناک از یک تراژدی می باشد .برداشته شده از سایت مذکور از بخش تاریخچه :

« با تحقیقات اخیر ونشانه های بجا مانده مشخص شده که ایل افشار که تاکنون فکر میکردند ... تبارند ... تبار بوده وبه زبان ..... شمال یعنی ..... صحبت میکرده اند ولی بدلیل اینکه زبان حاکم ان زمان .... بوده است ( برخلاف این زمان که فارسی زبان حاکم است دران هنگام در دربار ونامه نگاریها از زبان ... استفاده میشده است ) به اشتباه ....نامیده شده اند.»

بعد از مدتی فوران اصلاح در سایت ویکی پدیا آغاز شد همانطوری که دوستان می دانند سایت ویکی پدیا برای اصلاح مطالب نیازمند منبع میباشد که بلافاصله متنهایی در مورد تکاب و تخت سلیمان اصلاح شد که استناد همه اصلاحات اکثر این سایت بود(www.takhtesoleiman.com) .

نکته قابل تامل در این زمینه این است که همه 15 اثر(به جز تخت سلیمان) که در یونسکو ثبت شده اند دارای سایت رسمی و مستقل میباشند حتی برخی از بناهای ثبت ملی کشور نیز دارای سایت رسمی میباشند. یعنی تخت سلیمان با این همه پرسنل و متخصصین به اندازه بنای معبد کنگاور در کرمانشاه (از جمله آثار ملی ایران ) نیست که سایت رسمی داشته باشد ؟؟؟

وبدتر اینکه این سایت تقریبا دوسال است راه اندازی شده (www.takhtesoleiman.com) و هیچ وقت آپدیت نمی شود و خود را سایت تخت سلیمان معرفی کرده است سوال اینجاست چرا لوگو آن و تصاویر منتشر شده و حتی اسم سایت بنام تخت سلیمان است ؟و سوالهایی که مردم تکاب افشار منتظر شفاف سازی هستند

آیا مدیران این مجموعه نمی توانستند سایتی در خور این مجموعه داشته باشند ؟؟؟

آیا سو استفاده از اسم حقوقی تخت سلیمان برای یک سایت جرم نیست ؟

ایا ارتباطی بین جریانهای فوق الذکر و سکوت مسئولان تخت سلمان و عدم پیگیری راه اندازی سایت رسمی وجود دارد؟

در پایان خاطر نشان می شویم که تخت سلیمان متعلق به تمام بشریت است امروزه در این دهکده ای بنام زمین مرزهای جغرافیایی برداشته شده است این کوته فکری است که دور خود حصار بکشیم آن هم حصاری بنام تحریف تاریخ بشریت. کاش و کمی کاش خدا را بالای سرمان احساس می کردیم.

با تشکر احد نباتی-مهندس معمار


                          تکاب خبر منبع  تخت سلیمان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 29 مرداد 1395برچسب:, | 13:38 | نویسنده : رضوانی |