خطری جدی در کمین ورزشکاران

ورزشکاران خطر مکمل‌هاي آلوده را جدي بگيرند

 

رييس کميته‌ پزشکي فدراسيون فوتبال با اشاره به مثبت شدن تست دوپينگ پنج بازيکن فوتبال گفت: به ورزشکاران هشدار مي‌دهم که خطر مکمل‌هاي آلوده را جدي بگيرند.


 

  دکتر احمد هاشميان گفت: از ميان 705 نمونه تست دوپينگ که از بازيکنان فوتبال گرفته شده بود، تعداد پنج نمونه مثبت اعلام شد که از اين تعداد، سه نمونه متعلق به بازيکنان ليگ برتري و دو نمونه هم متعلق به ليگ دسته يک است. چهار نمونه مثبت دوپينگ با ماده «متيل هگزان آمين» آلوده شده بودند و يکي هم با ماده «ناندرولون» که مورد اخير در ليگ دسته يک بازي مي‌کند.


هاشميان پيش از اين گفته بود که کميته‌ پزشکي با کساني که دوپينگشان به واسطه مصرف مکمل‌هاي آلوده به متيل هگزان آمين مثبت شده است، اغماضي نخواهد کرد. وي در اين رابطه گفت: ابتدا چنين قصدي داشتيم، ولي با توجه به اين که آلودگي مکمل‌ها به ماده «ميتل هگزان آمين» در سطح گسترده در جهان صورت پذيرفته و حتي سايت رسمي ستاد بين‌المللي مبارزه با دوپينگ (وادا) هم به آن اشاره کرده کرده است، درباره نحوه برخورد با خاطيان با فيفا مکاتبه کرده‌ايم و فعلا منتظر پاسخ آن‌ها هستيم. البته اين مساله ناقض مسئوليت بازيکنان نخواهد بود، اما ما نگران هستيم که اين مساله به ورزشکاران ما آسيب بزند.


رييس کميته‌ پزشکي فدراسيون فوتبال در ادامه با بيان اين که مراحل رسيدگي به پرونده بازيکنان دوپينگي در هفته‌ آينده پيگيري مي‌شود، گفت: ما در برخورد با کساني که با «متيل هگزان آمين» آلوده شده‌اند، ملاحظاتي به خرج مي‌دهيم، اما اگر ثابت شود که بازيکني آگاهانه از مکمل‌هاي آلوده استفاده کرده و با اين کار قصد دوپينگ داشته است، به شدت با او برخورد مي‌کنيم. به هر حال ما منتظر تشکيل کميسيون بدوي و اظهار نظر اين کميته‌ هستيم.


هاشميان در ادامه بار ديگر به مساله آلوده شدن مکمل‌ها به ماده «متيل هگزان آمين» اشاره و خاطر نشان کرد: بار ديگر هشدار مي‌دهم که مساله مکمل‌هاي آلوده را جدي بگيرند. بي‌دقتي ورزشکاران و ناديده گرفتن تذاکرات توسط آن‌ها مي‌تواند عاملي باشد براي اين که ناخواسته نمونه دوپينگشان مثبت شود. آن‌ها بايد در مصرف مکمل‌ها حداکثر دقت را به عمل آورند و از مصرف مکمل‌هاي ناشناخته هم پرهيز کنند.


رييس کميته‌ پزشکي فدراسيون فوتبال در ادامه درباره اين مساله که ستاد ملي مبارزه با دوپينگ قصد دارد مسئوليت مبارزه با دوپينگ در فوتبال را خود بر عهده بگيرد، گفت: در حال حاضر که چنين بحثي مطرح نشده است. البته پيش از اين بارها چنين مساله‌اي مطرح شده بود، ولي هيچ گاه اراده‌اي از سوي دو طرف براي اين کار نبوده است. اکنون حجم نمونه‌هاي کنترل دوپينگ در فوتبال بيش از نيمي از حجم نمونه‌هايي است که ستاد ملي مبارزه با دوپينگ (نادو) از 50 فدراسيون ديگر مي‌گيرد؛ اين حجم گسترده از فعاليت‌ها نيازمند ساختار و سازمان است. ضمن اين که فدراسيون فوتبال بايد درباره مبارزه با دوپينگ در اين رشته به فيفا پاسخگو باشد و ترجيح مي‌دهد خودش مسئوليت اين کار را بر عهده داشته باشد.


هاشميان ادامه داد: از نظر فدراسيون فوتبال بحث انتقال مسئوليت مبارزه با دوپينگ در فوتبال از فدراسيون به نادو کاملا منتفي است و همکاران ما در ستاد ملي مبارزه با دوپينگ هم موافق هستند که شرايط فعلا مطلوب است. وقتي فدراسيون با قدرت کارش را انجام مي‌دهد و اين کار بدون هيچ نقصاني شکل گرفته است، ديگر دليلي براي طرح اين گونه بحث ها باقي نمي ماند. به عقيده من کساني که اين حرف‌ها را مطرح مي‌کنند از قدرت فدراسيون فوتبال در مبارزه با دوپينگ مرعوب شده‌اند و قصد دارند شرايط مطلوب را به حاشيه بکشانند و آن را به شرايط ناپايدار تبديل کنند. مسئولان فدراسيون فوتبال و ستاد ملي مبارزه با دوپينگ بايد در اين مساله کاملا هوشيارانه برخورد کنند.

 
 
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:مکملهای فاسد, | 12:25 | نویسنده : رضوانی |