ایام محرم یادی از شهیدان ورزشکار تکاب

بچه ها   بلند  شید  بلند بشید بریم  هیئت  میدونی ایام محرم  ایم سوگورای دلم تنگه براتون بچه ها  عرب  جان با تو هستم .بلند شو بلند شو

بریم  هیئت  عرب عزیز به خدا مرامت  و لوطی گری تو رو من  فراموش  نمیکنم ایام  محرمه دلمون برا شما شهدا بالاخص دوستان ورزشیم تنگ شده.

پدرم   محمد  حسن  برهام  بیگدلو  برهام باتو هستم بهرام جان   بلند شو بریم یادته  علامت  بدست میرفتیم حسینیه تکاب  .

شهیدانی که ورزشکار  بودند رو بار دیگر در این  ایام  عزیز یاد آوری کردم که روحشان را خدا قرین  رحمت کند .

 

1-شهید مفقود الاٍ عرب بدخشی از دوستان خودم بوده خدا بیامرز شهید عرب چنان در کشتی فرنگی تبحر خاص داشت که  مثل صاعقه کمر حریف را می گرفت و از جا می کند. عرب  از دوستان نزدیکم بود و با همدیگر رفت وآمد خانواده گی داشتیم.

2- شهید فرج قاسملو جوانی مودب سر بزیر و در وزن 48 یا 52 کیلو گرم کشتی را شروع کرد و در شهر ستان تکاب تازه را ه افتاده بود که در یکی از عملیاتهای برون مرزی به درجه رفیع شهادت نائل آمد

3- شهید عطا الله ملکیان : کشتی های خوبی می گرفت در وزن 48 کیلو گرم سالها در استان با محمد رضا رضوانی (رزاق) سر این وزن بگو مگو داشتند. و بارها در انتخابی کشتی های خوبی از این دوقهران در سطح تکاب استان و کشوری شاهد بودم یادش هنوز در دلهایمان  باقی و نامش جاوید باد

4- شهید شمس : وی در رشته فرنگی کشتی می گرفت تا آنجائیکه یادم می آید کشت گیری خوب و فنی بود و در استان صاحب جایگاه خاصی بود.

5- شهید رستمی : اغولبیگی الاصل بود و کشت گیری پرتوان و قدرتمندی بود و کشتی های خوبی میگرفت.

6- شهید پرچمی : این شهید هم  از کشتی گیران خوب و مقامدار استانی بودند. انسانی متواضع و فروتن بودند.

7-شهید حمدی : کشتی گیر ی که در اول راه قراراداشت و فوتبال هم بازی میکرد. توانمند پر قدرت بودند.

8-شهید بهرام بیگدلو- بهرام تبحر خاصی در تنیس روی میز داشت  بهرام از همکلاسیهایم در دوران تحصیل راهنمائی بودند. و در این رشته سر آمد بوده فردی خوش خلق بودند.

9-برادران شهید بنی هاشم : که به فوتبال علاقه داشتند و در تیم محله احمد آباد با مرحوم ستار ژیانی  یک تیم فوتبال تشکیل داده بودند.

10-شهید محمود خیری: فوتبالیستی قهار که در گوش بازی میکرد و در تیم پرسپولیس تکاب و تیمهای کلنی تکاب در مسابقات استانی شرکت میکرد.

11-اصلان نوریان: شهید اصلان نوریان از همرزمانم در جبهه های غرب بودند در ضمن این شهید از همکلاسیهایم در دوران راهنمائی و دبیرستان بودند که در فوتبال و دومیدانی مقامدار گشتند. یادش بخیر.

12- شهید ذکریا قاضیان : ذکریا جوانی مودب تحصیلکره که در ورزش هم فعالیت میکرد فوتبال و دو میدانی کار بود  خدا این شهید اخلاق را بیامرزد. ایشان از نزدیکان و دوستان خوبم بودند. که در رشته قرانی استاد بنده بودند. در ضمن ایشان قاری قران نیز بودند.

13- معلم شهید حسن حاجیانپور: ایشان دبیر جغرافیای این حقیر بودند. سالها شاگردی ایشان را کردم فردی خوش خلق و خوش اخلاق که در درگیریهای منطقه ای به شهادت نائل آمدند. مربی و فوتبالی و والیبال را در مدرسه به ما می آموختند.

14- معلم مفقود اثر که در جنگ سنندج مقود گشتند.ایشان ابوی بنده بوده محمد حسن رضوانی در دوران دانشرای عالی در ارومیه در رشته تنیس روی میز دارای عناوین مختلفی بودن و یک پای ورزشهای زورخانه ای و کشتی بودند از دوستان نزدیک استاد براهیم شاداب- و مرحوم نصرت اله نقدی بوده اند.

و سالها با جوانان تکابی  ارتباط ورزشی و فرهنگی داشتند چون ریاست پیش آهنگان منطقه را به عهده داشتند.

15- بهرام اقیانوسی : بهرام برادر شهید سلیم اقیانوسی بودند ساله با این مرحوم دوستی نزدیکی داشتم و ایشان در وزن 68 کیلو گرم کشتی های خوبی برای این شهرستان در استان میگرفتند. خدایش بیامرزدش که زود از این دنیا چشم فرو بست.

16- مرحوم مغفور پهلوان کشور ید الله تائی: مرحوم  در سالهای اول انقلاب از اعجوبه های کشتی کشور بودن و در کشتی های پهلوانی زبانزد عام وخاص بودند. ایشان به دست تقدیر روزگاری را در تنگنا بسر بردند. و بارها این مرحوم که یکی از قدرتمند ترین ورزشکاران تکاب و ایران بود . مقامهای خوبی کسب کردند.

17-شهید رضا فرج زاده : جوانی شاداب و فوتبالیستی قهار که در تیمهای پرسپولیس تکاب و افشار جوان عضویت داشت و در تیم کلنی تکاب نیز بودند. وی در جبهه های حق علیه باطل به شهادت رسیدند.

18- شهید کریمی : از فوتبالیستهای شهر تکاب بودند که در تیم پرسپولیس  عضویت داشتند.

19-مرحوم کشاورز: ورزشکار مهربان کاپیتان تیم استقلال تکاب  هافبکی طراح که در عضویت تیم کلنی شهر هم باز میکردند. مرحوم را میتوان پهلوان ورزش فوتبال نامید.

20- مرحوم باقر قاسملو: در اول نوجوانی به ورزش کشتی روی آوردند. و در ادامه در وزن 62-68 کشتی گیری خوب شدند که در کشتی های آموزشگاههای استان کشتی های خوبی گرفته و از کشتی های این مرحوم کشتی انتخابی با رضا بهرامی بود.

21- کامران حنیفی : کامران در دوران نوجوانی در باشگاه برادران محمدیاری کشتی را شروع کرد کشتی گیری خوب بود که اجل مهلتش نداد و در یک سانحه آتش سوزی به دیار باقی شتافت روحش شاد و یادش گرامیباد که با این مرحوم سالها روابط دوستانه ای داشتم.

22- شهید مجید یاری:

این شهید از فرمانده هان جنگ بودند  و از کشتی گیران خوب که در استان کشت های خوبی گرفته و این عزیزورزشکار شهید از لحاظ اخلاقی سر آمد کشت گیران دوران خود بودنذ.

23- مرحوم بهرامیان: انسانی مودب و تحصیلکرده  در سنگین وزن با این مرحوم سالها از نزدیک تمرین کرده و کشتی می گرفتم قدرتی خوب و خوش اخلاق اوج کشتی ایشان در مسابقات  آذر بایجان بود که در این مسابقات یادم می آید . با علیرضا لرستانی قهرمان اسبق ایران و آسیا در رشته کشتی فرنگی کشتی گرفتند.

24- مرحوم استاد نصرت اله نقدی:

استاد از شعرا – میران – و مربیان پیشکسوت  شهرستان تکاب بودند.  خیل بزرگان  ورزش  این شهرستان از شاگردان مکتب  استاد گرانقدر میباشند .یادش جاوید باد

 

۲۵- شهید هوشنگ عزیزی

جانباز شهید که سالهای سال در تیم فوتبال محله شان وبعد تیم فرزامی و تیم نفت به باز ی پرداخت

و ایشان یک مدت نیز به کشتی می آمد برادر کشتی گیر حمید عزیزی میباشد.

۲۶- جانباز قهرمان احمد مرادی: ایشان از ورزشکاران مودب در رشته های والیبال و فوتبال تکاب بودند. که در تیمهای کلنی تکاب  عضویت داشتند و اینک این جانباز عزیز از قهرمانان ورزش های جانبازان در رشته تنیس روی میز در  سطح کشور میباشند.

۲۷- جانباز قهرمان:

جانباز حاج یحیی صادقی در دوران مدرسه و نوجوانی در تیمهای دارائی  محله شرکت نفت  در پست دفاع بازی میکردند. الان هم ورزش را بصورت عادی و بیشتر در استخر  ادامه ورزش آبی داده اند. 

در ضمن  تصاویر این عزیزان و عزیزان ورزشکار دیگر که شهید یا مرحوم  یا جانباز شده اند را در صورت اطلا ع و دستیابی به اطلاعات جدید در اختیار شما عزیزان قرارا خواهیم داد

نویسنده مطلب امیر رضوانی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 7 آبان 1393برچسب:, | 13:19 | نویسنده : رضوانی |