ارتباط با جنس مخالف برای دختران ...........

رتباط با دوستان و جنس مخالف

انسان، به ویژه جوان، به ارتباط اجتماعی نیازمند است؛ زیرا آدمی، موجود اجتماعی است و ارتباط با دیگران، پاسخ آن نیاز درونی به شمار می آید. انتخاب همسالان و همکلاسی ها، می تواند نشان دهندة درایت و تعقل فرد باشد و زمینة رشد فکری و اجتماعی و علمی اش را فراهم آورد و به عبارت دیگر، ما از طریق ارتباط با دیگران و انتخاب دوست که به شکل گیری شخصیت انسان می انجامد، یکی از نیازهای مهم زندگی خود را برآورده می سازیم؛ اما آن چه باید بیش از لزوم داشتن ارتباط با دیگران، مورد توجه و حساسیت معقول قرار گیرد، میزان و چگونگی ارتباط با همسالان و همکلاسی ها و انتخاب دوست است.

داشتن روابط، ضرورت دارد؛ ولی چگونگی آن، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ به گونه ای که وقتی نحوة ارتباط به اصل مسئله آسیب رساند، برای حفظ امور مهم تر و حیاتی تر، باید از ارتباط چشم پوشید. خردمند، کسی نیست که بتواند بین خیر و شر، خیر را تشخیص دهد و انتخاب کند؛ بلکه خردمند، آن کسی است که بین دو شرّ، آن چه را شرش کمتر است برگزیند. بنابراین، باید در ارتباط با همکلاسی ها، به ویژه انتخاب دوست و استحکام بخشیدن به روابط دوستانه، دقت و توجه جدی داشت. از فرد تحصیل کرده ای چون شما انتظار می رود که با اندیشة صحیح خود، دیگران را به هدایت و پاکی دعوت کنید و از طریق دوستی، بر دیگران تأثیر گذار باشید؛ نه آن که از دیگران تأثیر بپذیرید.

ارتباط با جنس مخالف، موضوعی مهم و حساس است و اگر خطرها و زیان های ارتباط، اصل مسئلة رابطه با دیگران را مخدوش سازد و از محدودة مجاز و صحیح ارتباط خارج شود و ارزش های اخلاقی را زیر پا گذارد، باید جداً از آن پرهیز کرد؛ زیرا شرایط و فضا و نیز محتوای این رابطه ها، با موازین و آداب اخلاقی و مذهبی، سازگار نیست و در اکثر قریب به اتفاق موارد، به انتقال پیام های احساسی، عاطفی، جنسی و... که ریشة شیطانی دارند، می انجامد. بنابراین، معیار داوری دربارة روابط افراد، به ویژه جنس مخالف، توجه به مقررات و موازین عقلی و شرعی ارتباط است. در ارتباط با جنس مخالف باید دست کم به دو نکتة اساسی زیر توجه کافی شود:

1. رعایت حیا و عفاف که فراتر از پوشش و حجاب است.

2. تکبرورزی دخترانه.

اگر صمیمیت، رفاقت، محبت و مهرورزی بنیاد ارتباط با جنس مخالف باشد، این رابطه، آسیب پذیر و چراگاه شیطان است. دختر در ارتباط با جنس مخالف، باید متکبرانه برخورد کند تا از آفت های ارتباط که هر لحظه ممکن است خرمن عفت و پاکی اش را به خطر اندازد، مصون ماند؛ هر چند اصل بر عدم ارتباط با جنس مخالف است؛ زیرا خداوند متعال، در سوره های مائده و نساء، مردان و زنان را از ارتباط پنهانی با یکدیگر باز داشته است. امیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام نیز به خاطر شدت پرهیزگاری، از سلام کردن به زنان اجتناب می ورزید. بی تردید ما از حضرت علی علیه السلام زاهدتر، با معنویت تر و مطمئن تر نیستیم. وقتی آن حضرت چنین احتیاط می کرد، وظیفة ما روشن و بی نیاز از توضیح است. بنابراین، ضمن تأکید مجدد بر حفظ حرمت انسانی، شما را به رعایت مقررات دینی و اخلاقی در ارتباط ها، به ویژه رابطه با جنس مخالف، توصیه می کنیم. مبادا با نگاهی آلوده و کلامی خلاف موازین شرعی، سرمایة انسانی و عفت و حیا و کرامت انسانی خود را به خطر اندازید.

اشتباه اصلی شما

ریشة مشکل و اشتباه اصلی شما آن است که با وجود آگاهی از فضای ناسالم محیط های اجتماعی و...، در انتخاب دوست مناسب، دقت کافی مبذول نداشته اید. شما حتی در برابر خروج دوست همکلاسی تان از حدود اخلاق و شرع و ارتباط آسانش با جنس مخالف، حساسیت نشان ندادید و او را از این عمل، نهی نکردید. ممکن است بگویید به سخن شما توجه نمی کرد. در این صورت، باید از رابطة خویش با وی، چشم می پوشیدید. شما که از مشکلات فرهنگی و جریان های اخلاقی جامعه آگاه بودید و قبل از ورود به دانشگاه، فطرت پاکتان شما را از ایجاد ارتباط با دوستان ناباب و جنس مخالف، باز می داشت، چگونه یک ماه پس از ورود به دانشگاه، این مسئله را عادی پنداشتید و به تدریج، در دامی که از آن می گریختید، گرفتار آمدید؟

بی تردید، این پدیده، تأثیر تدریجی و ناخودآگاه دوستی را می نمایاند که در مدتی کوتاه، آن چه فطرت پاکتان زشت می شمرد، از یاد بردید و دیدگاهتان دگرگون شد. بنابراین بی توجهی در انتخاب دوست و ارزشمند تلقی کردن برخی از ویژگی های رفتاری (داشتن دوست پسر) سبب شد در پی توجیه روابط با پسران برآیید؛ هر چند در نخستین ارتباط کلامی با آن پسر، دچار شوک شدید و گمان نمی کردید شما نیز مورد تهدید و خطر قرار گیرید. بی تردید، وقتی آن پسر دانشجو ارتباط نزدیک و صمیمانة شما و دوستتان را مشاهده کرد، شما را همفکر او پنداشت و به خود جرأت داد که از دوستی و ارتباط عاطفی با شما سخن گوید. بنابراین، اشتباه اساسی شما - افزون بر انتخاب دوستی که هنوز از اندیشه و رفتار و شخصیت اجتماعی و خانوادگی او آگاهی کامل نداشتید - ایجاد ارتباط با جنس مخالف و ادامة ارتباط با وی، به عنوان یک ارزش اجتماعی و احساس حقارت از نداشتن این گونه روابط بود. با این مقدمه، روشن می شود که آن دختر همکلاسی تان، برای شما که به ارزش های اخلاقی - دینی پای بند و از سابقه ای روشن و ارزشمند برخوردار هستید، دوست خوبی نیست.

در ترک ارتباط با دوست پسر، هرگز تردید نداشته باشید؛ زیرا چنین ارتباط هایی هم مورد نهی عقل و شرع است و هم مخالف عرفِ جامعة سالم. مطمئناً باید او و هر فرد دیگری را از ذهن خود بیرون کنید و حتی اندیشیدن در این باره، مزاحم کار اصلی شما (تحصیل علم) است شما باید مانند سال های پیش از ورود به دانشگاه، ذهن و رفتارتان را از این گونه مسائل، خالی کنید؛ زیرا ارزش، در حفظ عفاف و پاکی است.

راه حل صحیح مشکل شما

در پاسخ به این مسئله، توجه به امور زیر، ضرورت دارد:

1. ریشة اشتباه خود را به دقت بررسی کنید.

2. شما که در ابتدای زندگی علمی و دانشگاهی به سر می برید، از توانایی و استعداد کافی برای پیشرفت تحصیلی برخوردارید و خداوند، توفیق قبولی در یک رشتة خوب و کارآمد و احتمالاً مورد علاقه تان را به شما عطا کرده است، این فرصت طلایی را قدر بدانید و به ارزش آن توجه کنید. بنابراین، در دورة کوتاه و حساس دانشجویی که می تواند زمینة خوشبختی و سعادت آینده تان را فراهم آورد، تمام همت و تلاشتان را در تحصیل دانش قرار دهید و بدانید که تنها مسئولیت دانشجو، دانش اندوزی است. بنابراین، شما نیز جز درس و مطالعه و تحقیق، به چیزی نیندیشید. این که با فلانی چه کنم، با زندگی تحصیلی شما و دانشجویی شما سازگار نیست. هرگز اجازه ندهید شخصی نا آشنا که تنها چند بار او را در کلاس دیده اید، مسیر زندگی تان را تغییر دهد. برای این کار به امور زیر توجه کنید:

الف) ذهن خود را به این اوهام و افکار بی ثمر، آلوده نسازید.

ب) از موقعیت ها و مکان هایی که آنها حضور دارند یا به گونه ای موجب ورود اندیشه های زیان بار به ذهنتان می شود، پرهیز کنید و بکوشید که زندگی روزانه تان، بر اساس یک برنامه ریزی درست و حساب شده، پیش رود.

ج) در رفتار با جنس مخالف، حیا، عفت و تکبرورزی را اساس کار قرار دهید.

د) در زندگی و به ویژه روابط اجتماعی، جز به رضایت خداوند، نیندیشید و در انتخاب دوست، دقت کافی داشته باشید.

ه) تا وقتی تصمیم به ازدواج نگرفته اید، اندیشة ارتباط با جنس مخالف را از ذهن بیرون کنید و در آن زمان نیز به شکل مناسب و به طور رسمی و تحت نظر خانواده، عمل کنید و از هر گونه ارتباط مستقیم با شخصی، حتی برای آشنایی پیدا کردن از اوضاع و احوال فردی و خانوادگی وی برای ازدواج، بپرهیزید.

چند نکته

هر چند درخواست نصیحت و شنیدن پند و اندرز و گرفتن راهنمایی از افراد با تجربه و کارشناس، از اندیشة بسیاری از مردم، به ویژه جوانان، رخت بربسته، ولی تقاضای شما را که نشان دهندة بیداری وجدان و سلامت فطرت است، ارج می نهیم و شما را تحسین می کنیم. امیدواریم این ندای حق طلب و کمال جوی شما خواهر عزیز و جویای رشد و کمال، همیشه زنده و پایدار باشد.

1. در روایتی آمده است: نگاه حرام، تیری زهرآلود از تیرهای شیطان است و چشم ها، دام شیطانند. معمولاً اندیشه در پی چیزی می رود که چشم دیده است. بنابراین، بهتر است انسان به کنترل نگاهش پردازد؛ تا دچار انحراف فکر و اندیشه نشود. نگاه خود را کنترل کنید و بدانید که شیطان در ارتباط دو نامحرم، شرکت فعال دارد. او در پیشگاه خداوند سبحان، سوگند یاد کرده است که جز به گمراهی انسان ها نیندیشد و هر گاه دو نامحرم خلوت کردند، در جمع آنها شرکت جوید. بنابراین، از خلوت کردن با جنس مخالف، هر چند به بهانة گفت وگوی دوستانه علمی، سخت بپرهیزید و بدانید که شیطان، هیچ گاه به طور مستقیم، آدمی را به خیانت و خلاف دعوت نمی کند. انسان نیز از آغاز در پی انحراف فکری و عملی نیست؛ بلکه شیطان او را در موقعیتی قرار می دهد که فرد به صورت ناخودآگاه، به سوی زشتی گام بر دارد.

2. در تقویت حیا و عفت خود بیشتر بکوشید؛ زیرا رسول گرامی صلی الله علیه وآله می فرماید: اگر کسی حیا نداشته باشد، به هر کاری دست می زند. حفظ پاکی و داشتن عفت، مایة زینت انسان است.

3. در انتخاب دوست، دقت کنید. دوست خوب، کسی است که افزون بر وفاداری و تعهد و آگاهی و بینش و دوراندیشی، به مقررات اخلاقی و آداب اجتماعی و خانوادگی و از همه مهم تر، قوانین و دستورات شرعی، پای بند باشد. بی تردید، کسی که به مفاسد اخلاقی، آلوده و با دستورهای دینی و اخلاقی، بیگانه است، شایستة دوستی نیست. کسی که از ارتباط با نامحرم و جنس مخالف نمی پرهیزد، معیار حیا و عفاف را زیر پا می گذارد و به جای دعوت به خوبی ها و پیشرفت و تعالی، انسان را به ضد ارزش ها دعوت می کند، شایستة رفاقت و مهرورزی نیست. با کسی دوست شوید که نگاه به او، شما را به یاد خدا اندازد و گفت وگو با وی، سبب پیشرفت علمی و رشد معنوی شما شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:, | 18:52 | نویسنده : رضوانی |