مدیران موفق تقدیم به کسانی که میخواهند مدیرباشند یا هستند . رضوانی

 مدیر موفق

 

 

 
 
بدون تردید مدیران موفق نقش قابل توجهی در تحول و توسعه کشور ایفا می‏کنند.در میان مدیران رشته‏های مختلف و حوزه‏های متنوع صنعتی، کشاورزی، اقتصادی، خدماتی و اجتماعی، مدیران واحدها و مراکز آموزشی و پژوهشی مهم‏ترین نقش و خطیرترین رسالت را بر عهده دارند.
اگر از شاخص‏های موفقیت یک مدیر در واحدهای صنعتی، کشاورزی و اقتصادی، بالا بودن میزان تولید و کیفیت و مرغوبیت محسوس کالاها در عرضه به بازار است، به یقین صرف فراوانی عده فارغ‏التحصیلان واحدها و مراکز آموزشی و نمرات بالای قبولی نمی‏تواند شاخصی قابل ملاحظه در امر مدیریت آموزشی و رهبری مراکز علمی و پژوهشی باشد.چرا که اساسا هدف غایی فرایند تعلیم و تربیت در نظام آموزشی کشور، باید پرورش تفکر علمی و منطقی، تولید علم و شکوفایی خلاقیت‏ها و نوآوری‏ها و به دست گرفتن سر رشته علوم و فنون برتر و نیل به فلاح و رستگاری باشد.لذا در این معنا مدیری می‏تواند موفق باشد که به رغم برخی نارسایی‏های آموزشی و مشکلات منابع درسی و یا کاستی و نقصان در امکانات آزمایشگاهی، زمینه رشد و شکوفایی جوانه‏های خلاقیت را در شخصیت دانش‏آموزان و دانش‏پژوهان حوزه مسؤولیت خود فراهم نماید.و الحق که ارزیابی این امر مهم و قضاوت درباره آن کاری است بسیار دشوار، اما لازم و ضروری.
مدیر موفق در واحدهای آموزشی کسی است که شناخت و باور عمیق نسبت به هدفهای تعلیم و تربیت، روشهای پرورش تفکر خلاق و تولید اندیشه برتر و هدایت اخلاقی و معنوی متعلمان داشته باشد، و در این زمینه با معلمان و استادان به شور و رایزنی بنشیند.
مدیر موفق در مدارس و مراکز آموزشی کسی است که بیشترین ارتباط و تبادل فکر و اندیشه را با معلمان و مربیان، به عنوان اصلی‏ترین عوامل مؤثر در تولید اندیشه و تقویت تفکر خلاق و تربیت اخلاقی و متبلور نمودن رفتارهای دینی در شخصیت فراگیران داشته باشد.
مدیر موفق کسی است که از همه امکانات فکری و معنوی و تمهیدات آموزشی و پرورشی حوزه مسؤولیت خود برای متحقق ساختن اهداف و برنامه‏های متعالی خویش بهره گیرد.
مدیر موفق کسی است که محکم‏ترین حلقه پیوند و مؤثرترین عامل ارتباط متقابل، مؤثر و مفید میان معلمان و اولیای شاگردان خود باشد.
مدیر موفق کسی است که با نیازهای اساسی و ویژگی‏های شناختی و روانی و اجتماعی شاگردانش آشنایی کافی داشته باشد و در تنظیم برنامه‏های کاربردی و اجرایی خود آن را مد نظر قرار دهد.
مدیر موفق کسی است که بیشترین و بهترین اوقات خود را صرف ارتباط و رایزنی با معلمان و مربیان واحد آموزشی خود نموده، به طور مستقیم و غیر مستقیم هدایت کلی برنامه‏ها و نظارت بر حسن اجرای آن را به شایستگی عهده‏دار باشد.
مدیر موفق کسی است که بتواند بالاترین‏جایگاه را از نظر محبوبیت شخصیتی و مقبولیت رفتاری در میان همکاران خود احراز نماید.
مدیر موفق کسی است که بتواند در همکاران و شاکردان واحد آموزشی خود نگرشی مثبت و خوشایند نسبت به محیط آموزشی و انگیزه‏ای غنی و قوی برای تلاش موفقیت آمیز ایجاد کند.
مدیر موفق کسی است که اولیای شاگردان خود را نسبت به هدفها، برنامه‏ها و روش‏های آموزشی و تربیتی واحد آموزشی تحت مدیریت خود به خوبی توجیه کند و ضمن همراه کردن آنان با همکاران خود، از امکانات بالقوه و بالفعل ایشان در جهت تحقیق اهداف متعالی واحد آموزشی، به شیوه‏ای مطلوب و با مشارکت اصولی، ضروری، متناسب و برنامه‏ریزی شده بهره گیرد.
مدیر موفق کسی است که همیشه با چهره‏ای گشاده با همکاران و شاگردان خود ارتباط داشته باشد و با تندی و عصبانیت بیگانه باشد. مدیر موفق کسی است که با اذعان به فطری بودن تأیید پذیری و تشویق پذیری انسانها، در هر ارتباط و در هر گفت و شنودی، با برجسته جلوه دادن نقاط قوت و ویژگی‏های مطلوب همکاران و شاگردان، سخن خود را با تکریم شخصیت و تشویق قابلیت‏های در خور تحسین ایشان آغاز نماید.
مدیر موفق کسی است که بتواند همواره روحیه نشاط و سرزندگی و تلاش خستگی ناپذیر را در فضای محیط آموزشی خود ایجاد کند، چرا که مدرسه شاد، مدرسه همیشه موفق است.
مدیر موفق کسی است که در محیط آموزشی او خبری از تنبیه و تحقیر، پرخاش و پرخاشگری نیست، و هر چه هست، تکریم و تشویق و تلاش است.
مدیر موفق کسی است که در ارتباطات بین فردی بیشترین ارزش را برای ویژگی‏های شخصیتی و تلاش فردی قائل است و نه صرف حاصل کار.برای این مدیر صاحب کارنامه مهم است، نه خودکارنامه.مدیر موفق می‏داند که خلاقیت و نوآوری برایند هوشمندی، آرامش روان، قدرت کنجکاوی و تخیل، انعطاف پذیری، بی‏تکلیفی، نشاط و انگیزه تلاش، مطلوب اندیشی، احساس مذهبی و... است.چنین مدیری در عین توجه به قدرت ذهنی و پیشرفت تحصیلی شاگردان، توجه معلمان بصیر خود را به پرورش و تقویت خصیصه‏های مطلوب شخصیتی ایشان که بستر رویش جوانه‏های خلاقیت است، جلب می‏نماید.
مدیر موفق، ضمن احراز صلاحیت‏های علمی و تخصصی و برخورداری از بصیرت و بینش و باروری که لازمه کار در محیط آموزشی است، حسن تدبیر که لازمه کار در محیط آموزشی است، حسن تدبیر و تعهد، توکل، خوشرویی، اخلاص و شجاعت، دارای شخصیتی عطوف و مهربان و استوار و با صلابت است.
و مدیر موفق، با خلقیات و احساسات همکاران مأنوس بوده، از بیشترین و مؤثرترین اقتدار مدیریتی برخوردار است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 9 شهريور 1393برچسب:, | 15:10 | نویسنده : رضوانی |