روز به روز خودرو و مسکن در ایران گران می شود.
تاثیر هدفمندی یارانه ها بر بازار خودرو
کار به جایی رسدذه است که پراید تیبا با افزایش قیمت 400 هزار تومانی تیبا در بازار به 23 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است و هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 حدود 400 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر به قیمت 39 میلیون و 400 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.
شفاف: بازار خودرو این روزها هنوزهم به رسم دو سال گذشته  ناخوش است و روی آرامش ندارد.از همان روزهایی که تحریم های شدید علیه خودرو سازی کشور اعمال شد و نوسانات شدید بازار ارز و سکه اوضاع اقتصاد ایران را به هم ریخت تا امروز که توافق ژنو در حال اجرایی شدن است و پول های  بلوکه شده ایران باز می گردند و تحریم ها لغو می شوند ،خودرو همچنان پله های گرانی را می پیماید و خودرو سازان به هیچ وجه حاضر نیستند قیمت خودرو های تولیدی خود را که با کاهش متقاضی هم مواجه هستند کاهش دهند.

 
هر چند به تازگی محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که ارز مبادله ای توسط بانک مرکزی به خودرو ها اختصاص داده خواهد شد اما باز هم خودرو های تولید داخل گران شده اند.

 

 
کار به جایی رسیده است که پراید تیبا با افزایش قیمت 400 هزار تومانی تیبا در بازار به 23 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است و هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 حدود 400 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر به قیمت 39 میلیون و 400 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.

 
این در حالی است که انتظار می رفت با مصوبه جدید وزارت صنعت در اختصاص ارز مبادله ای به خودرو ها نرخ خودروهای تولید داخل کاهش یابد اما به نظر می رسد گرانی بنزین و اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها بیشتر از مصوبه وزارت صنعت بر قیمت خودروها در بازار داخلی موثر بوده است.

 
در عین حال، شماره‌گذاری خودروهای خارجی نیز همچنان متوقف است و با وجود این که این خودروها از گمرک ترخیص می‌شوند، ولی از 28 اسفند سال گذشته تاکنون شماره‌گذاری آنها متوقف شده و  این در حالی است معمولاً در هر سال بعد از 15 فروردین ماه با فاصله حدود 10 روز مجوز شماره‌گذاری خودروهای وارداتی صادر می‌شود.

 
به این ترتیب باید گفت، در مورد خودروهای خارجی نیز  وضعیت بهتر از این نیست و نرخ این خوودروها نیز  افزایش یک تا 30 میلیون تومانی در بازار به دنبال افزایش نرخ ارز و توقف شماره‌گذاری این خودروها  به همراه داشته است.

 
به عنوان مثال می توان گفت قیمت اپتیما با افزایش 10 میلیون تومانی به 145 میلیون تومان رسیده و در مورد اسپورتیج  نیز می‌توان به رشد 5 میلیون تومانی قیمت این خودرو عرضه آن به قیمت 148 میلیون تومان اشاره کرد.

 
با این تفاسیر می توان گفت با وجود اینکه خرید و فروش خودرو در کشور راکد است و بازار خودرو سازان و واردکنندگان خودرو کساد است اما باز هم روز به روز خودرو گران می شود و کسی نمی داند دلیل این همه گرانی چیست؟

 
البته شاید بتوان گفت  در صورت کنترل نرخ ارز و شماره‌گذاری خودروهای خارجی، قیمت خودرو در بازار پایین خواهد آمد و  عرضه قطره‌چکانی خودروسازان نیز در کنار عطش بازار، به رشد قیمت‌ها در بازار خودرو کمک کرده است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 18 تير 1393برچسب:, | 15:47 | نویسنده : رضوانی |