: نماینده مستقل برای تکاب و شاهیندژ در صورت استانی نشدن انتخابات

 

عیسی زاده خبر داد: نماینده مستقل برای تکاب و شاهیندژ در صورت استانی نشدن انتخابات

حق مردم تکاب ادا نشده و نداشتن نماینده مستقل برای این شهر عین ناعدالتی است

 

 

امیر خالق نژاد- تکاب/  طی هشت دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی مردم  شهرستان تکاب بهمراه شهرهای میاندوآب و شاهیندژ برای انتخاب دو نماینده بصورت مشترک به پای صندوق های رای رفته اما در هر دوره بجز دوره اول انتخابات مجلس ، اهالی شهرستان تکاب نتوانسته اند کاندیدای بومی شهر خود را راهی خانه ملت نماید و درادوار دوم تا  هشتم مجلس شورای اسلامی هر دو نماینده این حوزه انتخابیه از شهرستان های میاندوآب و شاهیندژ انتخاب شده اند و مردم  تکاب هر بار برای رسیدن به هدف خود یعنی داشتن نماینده ای مستقل ناکام مانده اند.

 این ناکامی مردم تکاب را برآن داشت که در دو دوره اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی ادوار هفتم و هشتم از تمام تلاش ،ظرفیت و پتانسیل خود از قبیل تمر کز جمعیت رای دهنده به نغع یک کاندیدا و افزایش حجم تبلیغات انتخاباتی به بهترین شکل استفاده نمایند.

اما در هر دوره علیرغم وجود اقبال عمومی فراگیر در انتخاب یک کاندیدای بومی از این شهرستان کاندیدای مد نظر مردم تکاب با کسب آرای حداکثر شرکت کنندگان تکابی در انتخابات و نیز با تجمیع آرای این کاندیدا از شهرهای میاندوآب و شاهیندژ موفق به احراز شرایط لازم و رسیدن به حد نصاب آرا نشده و راهیابی کاندیدای تکابی به مجلس شورای اسلامی بار دیگر به آرزویی محال برای مردم این شهرستان تبدیل شد.

با توجه به اینکه میزان کل جمعیت واجد شرایط شرکت در انتخابات در شهرهای شاهیندژ و تکاب در هر دوره از این میزان در شهر میاندوآب کمتر بوده لذا هیچ گاه و با هیچ محاسبات و توجیهی نمی توان حتی با فرض کسب اکثریت آرا توسط یک کاندیدای بومی از شهر های شاهیندژ و تکاب داشتن کرسی مستقل نمایندگی مجلس از این شهرها را تصور کرد .

نداشتن نماینده مستقل تکاب در مجلس شورای اسلامی و مشترک بودن حوزه انتخابیه این شهر با شهرهای میاندوآب و شاهیندژ به اعتقاد بسیاری بزرگترین عامل محرومیت و عقب ماندگی این شهرستان بشمار می رود.نقیصه ای که هنوز چاره ای بدان اندیشیده نشده است.

همین امر باعث شده بیش از هر دوره انتخابات  مجلس شورای اسلامی این مسئله مورد بحث عامه مردم تکاب قرار گیرد که البته این بار پس از انتخابات   مجلس هشتم و تا کنون تفکیک حوزه انتخابیه تکاب به یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم تکاب تبدیل شده است . مسئله ای که همواره بر سر زبان ها بوده است . تا جایی که هر گاه شنیدن اظهار نظری از سوی مسئولی یا نماینده مجلس در این مورد همیشه ایام مورد توجه و حساسیت جدی مخاطبان قرار گرفته است.

یکی از نمایندگان فعلی مردم  میاندوآب ، شاهیندژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگویی اختصاصی با ما از پیگیری مجدانه و مصرانه این خواسته مردم تکاب  خبر داد و گفت به محض پایان انتخابات  مجلس هشتم و با ورود به جمع نمایندگان مجلس ،

رسیدگی به وضع انتخاباتی این حوزه انتخابیه و رایزنی برای کسب کرسی مستقل نمایندگی برای مردم تکاب اصلی ترین اولویت کاری بوده است.

صفر عیسی زاده با بیان اینکه با این گونه انتخاب نمایندگان در حوزه انتخابیه میاندوآب ، شاهیندژ و تکاب حق مردم تکاب ادا نشده و نداشتن نماینده مستقل برای این شهر عین ناعدالتی است تصریح کرد با توجه به آمار جمعیتی شهر میاندوآب و برتری آن نسبت به مجموع جمعیت شهرهای  شاهیندژ و تکاب در هر دوره از انتخابات نمایندگانی از این حوزه انتخابی راهی مجلس شورای اسلامی می شوند که اهالی میاندوآب روی آنها اتفاق نظر داشته باشند .

وی اظهار داشت حوزه انتخابیه میاندوآب ، شاهیندژ و تکاب از کنار دریاچه ارومیه تا نزدیکی بیجار در استان کردستان را شامل می گردد و وسعت جغرافیایی این حوزه و پراکندگی جمعیت تا کنون مانع از راهیابی نماینده ای از بطن مردم تکاب به مجلس شده و این مسئله موجب حل نشدن بسیاری از مشکلات مردم خونگرم این دیار گردیده است .

وی افزود تا کنون مذاکرات و رایزنی های بیشماری با رئیس جمهور ،معاونین ایشان ،وزیر کشور ،استانداران آذربایجان غربی و سایر نمایندگان مجلس در این مورد انجام شده است و در هر بار اوضاع سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی، بافت و تنوع جمعیتی و قومیتی شهر های میاندوآب ، شاهیندژ و تکاب مورد بررسی قرا گرفته و ارائه شده و بر ضرورت تفکیک این حوزه انتخابیه به 2 یا 3 حوزه مکرراً تاکید گردیده است

وی با اشاره به اینکه با تفکیک این حوزه انتخابیه به 3 حوزه انتخابیه مجزا برای شهر های  میاندوآب ، شاهیندژ و تکاب بعلت پراکندگی جمعیت و نداشتن حد نصاب لازم موافقت صورت نگرفته ادامه دا د مقامات دولت با تفکیک حوزه انتخابی فعلی به دو حوزه انتخابیه میاندوآب و حوزه انتخابیه شاهیندژ و تکاب بصورت اولیه موافقت نموده اند

وی یادآور شد بعلت طرح مسئله استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی لایحه  جدید تقسیمات کشوری از سوی دولت به مجلس ارائه نشده و به تبع آن بررسی موضوع تفکیک حوزه انتخابیه تکاب از شهر های میاندوآب و شاهیندژ نیز به تعویق افتاده است.

عیسی زاده با بیان اینکه اگر لایحه ای مبنی بر ارائه تقسیمات جدید کشوری از سوی هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود بررسی موضوع تفکیک حوزه انتخابیه  میاندوآب ، شاهیندژ و تکاب به دو حوزه مجزا در اولویت بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ابراز امیدواری نمود در صورت ارائه این لایحه به مجلس و استانی نشدن انتخابات ،مردم  شاهیندژ و تکاب در مجلس نهم دارای یک نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی خواهند بود و برای انتخابات یک نماینده از متن خود با هم به رقابت انتخاباتی خواهند پرداخت و تحقق این خواسته مستلزم استانی نشدن انتخابات مجلس است چرا که استانی شدن انتخابات ارتباط مردم و نمایندگان مجلس  را تحت اشعاع قرار می دهد

وی با اشاره به اینکه مسئله تفکیک حوزه انتخابیه تکاب و شاهیندژ می بایست از ده سال قبل پیگیری می شد خاطر نشان ساخت این امر باید حتماًتحقق یابد و پس از موافقت دولت قطعاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در تصویب و اجرایی نمودن آن نظر مساعدی خواهند داشت.نماینده مردم میاندوآب ، شاهیندژ و تکاب در مجلس هشتم گفت بعلت نبود نماینده مستقل برای شهر های تکاب و شاهیندژ بسیاری از مشکلات مردم این شهر  حل نشدن باقیمانده است.

عیسی زاده تاکید کرد با کسب یک کرسی مستقل در مجلس برای مردم شاهیندژ و تکاب وضعیت رسیدگی به اوضاع و امور جاری این شهرها بهبود و پیگیری مطالبات مردم سرعت می یابد.

وی افزود در صورت تحقق این امر علاوه بر اینکه مردم شهر های شاهیندژ و تکاب به آرزوی دیرینه خود می رسند بلکه این شهر ها بطور مناسب و شایسته ای از منابع و اعتبارات دولتی بهره مند شده و میزان توسعه در این شهر ها رشد چشمگیری خواهد داشت

وی ابراز کرد با استانی شدن انتخابات مجلس نیز کرسی مستقل نمایندگی برای شهر های تکاب و شاهیندژ در نظر گرفته خواهد شد. اما این طرح به تنهایی نمی تواند خواسته مردم تکاب یعنی داشتن نماینده مستقل در مجلس را بطور کامل  براورده نماید.

وی در پایان اظهار نمود تا به ثمر رسیدن خواسته های مردم تکاب  در خصوص تفکیک حوزه انتخابیه و حداقل داشتن نماینده ای مستقل برای شهر های تکاب و شاهیندژ این مطالبه بحق مردم این شهر ها را بصورت جدی و ویژه از طریق دولت و نمایندگان مجلس پیگیری خواهیم نمود.

با این اوصاف گویا مردم تکاب در ماراتنی نفس گیر خواسته خود را مطالبه خواهند نمود از یک سو می بایست منتظر تعیین تکلیف چگونگی  برگزاری انتخابات در ادوار آینده و نحوه و تعداد نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی باشند و از سوی دیگر به این امید روز  و شب سپری کنند که اگر از خوش شانسی آنها انتخابات مجلس استانی نشد نمایندگان مجلس هشتم به تفکیک حوزه انتخابیه شاهیندژ و تکاب از شهرستان میاندوآب رای داده و آن را تصویب نمایند.

لازم بذکر است حوزه انتخابیه فعلی میاندوآب  ، شاهیندژ و تکاب  سه شهرستان ،7بخش و بیش از چهارصد روستا را در بر می گیرد که داشتن فقط دو نماینده مشترک در مجلس  برای این وسعت جغرافیایی تا حدودی ناهمگون و البته ناعادلانه جلوه می نماید.

 منبع آینا نیوز



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, | 12:6 | نویسنده : رضوانی |