باستانی و کشتی شهرستان تکاب رضوانی

 

تربیت بدنی و ورزش چگونه در تکاب شکل گرفت

برگرفته از کتاب استاد علی محمدی دوست دیرینه پدرم محمد حسن رضوانی

برای نخستین بار در حوالی سال 1318 ه.ش اساس ورزش با ستانی به اهتمام شادروان سید ابو الحسن هاشمی با اجاره کردن دو اتاق از مرحوم سید بشر رضویان بنا نهاده شد.

و این مطالب توسط امیر رضوانی از پیشکسوتان قدیمی جمع آوری شده است و دوستان اگر در باره ورزش تکاب در هر رشته مطالبی دارند در اختیار این حقیر قرار دهند تا به اسم خودشان در وبلاگ به نمایش گذاشته شود.

امیر رضوانی

تربیت بدنی و ورزش چگونه در تکاب شکل گرفت

برگرفته از کتاب استاد علی محمدی دوست دیرینه پدرم محمد حسن رضوانی

برای نخستین بار در حوالی سال 1318 ه.ش اساس ورزش با ستانی به اهتمام شادروان سید ابو الحسن هاشمی با اجاره کردن دو اتاق از مرحوم سید بشر رضویان بنا نهاده شد.

و با پیس کسو تی سید محمد جمالی و شادروان اسعدی و چند تن دیگر از جمله: احمد مختاری- رضا اخلاقی- محمد اسلامی- مشهدی ستار فتحعلی بیگلو و ..... به مرشدی حاج احمد احمدی ورزش باستانی در شهر تکاب رسما آغاز به فعالیت کرد.

که بعد از مدتها رسول محمد یاری که خود کشتی گیر بود و برادرش باقر محمد یار باشگاهی بنا نهادند. بنام ششم بهمن و ورزش با ستانی برای خودش شکل و حجم بیشتری پیدا کرد.

و در این ایام نیز گود یا زورخانه ای را بعد از انقلاب در محله گالاجار باشگاه تختی بنا نهادند که برادر و استاد عزیز صمد معینی با آقای اندک از معلمین منطقه و پسران معینی دخیل در راه اندازی و توسعه این ورزش در شهرستان تکاب داشتند. از جمله ورزشکاران در این حوزه می توان به نصرا لله احمدی - فیروز ارجمند- مهدی صبری - موسی قادری - جعفر فرجی- بادران قادری و سلطانعلی عباس زاده می توان اشاره کرد.البته از نقش موثر برادر شمس نمی توان گذشت کسی که بهترین چرخ چمنی را می رفت .

و از مرشدان این زورخانه ها میتوان به استاد مقصود شاداب - حمدی - جعفر فرجی - و .... اشاره داشت

البته در دوره های مختلف باستانی رونق خوبی داشت که کشتی گیران قدیمی تشکیل دهنده تیمی در زورخانه محمد یاری بودند از آن جمله میتوان به میانداری مرحوم نصر ت اله نقدی- استاد ابراهیم شاداب - استاد مجتبی صدیق افشار و نبی اله شاداب و استاد عباس زاده اشاره داشت.

در این جا لازم است از فرض اله ظریفی از علا قه مندان به ورزش را نام برد .

و بعدها نصرت اله نقدی کشتی را در تکاب بنیان نهاد و کشتی را در پارک ملت که به باغ ملت مشهور بود در اتاقکی با تشکهای پنبه ای و رو رفته شروع کردن که حاصل زحمات این عزیز تربیت کشتی گیران و مربیان شاخصی چون استاد ابراهیم شاداب- نبی اله شاداب - سلیم بنی اردلان - مجتبی صدیق افشار - پرویز ساعتی - باقر محمد یاری - رسول محمد یاری - سلطا نعلی عباس زاده - محمد رضا (رزاق رضوانی) - مرحوم پهلوان ید الله تائی- فتحعلی بدخشی- سید محمود رضویان- که این عزیزان از مربیان وعبد الله بهشتی -مجتبی صدیق افشار- تقی فیضی - صمدیان- شهید عطا الله ملکیان- شهید پرچمی - شهید یاری - شهید برزگر-شهید شمس- و محسن شاداب - ایوب صفدری - عزیز نویدی - برادران کثیری-مرحوم حمید بهرامیان - اقیانوسی - سید اکبر جباری - غلامعلی نعمت الهی - مرحوم پهلوان تائی را میتوان نام برد

و نسل بعدی بهروز ساعتی- بهرام جهانگیری - محسن الهیاری - بهرام زمانی - کاوه تبریزی - اسماعیل عشقی- منصور رشتی - مرحوم کامران حنیفی- بهرام رضوانی - نادر اردلان - امیر رضوانی - بهروز جهانگیری - همایون هاشمی- جهانی - حسین امین پور - بهرام صبری - رسول تنهائی - آزاده منصور تنهائی -مرحوم محمد نقدی- اصغر پا کزاد- محمد ناظمی - دارائی- واحدی -  - عتباتی- منصور رشتی - کاوه تبریزی-

و اما نسل سوم را می توان نسل جوان قوی و جویای نام که عبارتند از

جهانبخش رشیدی- ابو الفضل بدخشی - شعبانعلی کیانی- برجعلی مرادی - بهروز محبوبی - شهرام نیک پور-فهرام نیک پور- امیر شاکر - حمید بنی اردلان- رضا کاکائی - رامز بدخشی - جواد احمدی- ایرج صدیق افشار - علی صدیق افشار - گودرز عشقی- مجید صدیق افشار- مرحوم بهرام اقیانوسی- شهید فرج قاسملو- مرحوم باقر قاسملو- مرتضی قاسملو - عباس قاسملو- منصور همتی - نوبخت انصاری - شهرام خسروی- شهید حمید صبری - رضا بهرامی مشهور به ایران گاز- حسن رضویان - عبد الله رضویان -آرش رضوانی - سعیدستاری- مسعود ستاری - حمید عزیزی-برادران قنبری

شهید حمدی- رضا شاهمرادی- علی اوسط یوسفیانپور- و برادرش یوسفیانپور

البته خیل عظیمی از جوانان و پیشکسوتان تکابی همیشه در سالن جهت تشویق و تمرین حضور داشتند که عبارت بو دند از .

مرحوم سرحدی - معلم استاد مفقود رضوانی - استاد ادبیات مرحوم حسن باقریان - عباس مجنونی - علی محبوبی- و ......... -

اینان از بنیانگذاران ورزش پهلوانی باستانی و کشتی و ورزشکارانی بودند که در این سالها افتخار آفرین برای ایران در سطوح ملی و بین المللی و جهانی و استانی و شهری شده اند. که در این میان می توان به نکته ای که دارای اهمیت فراوان است اکثر این عزیزان از قشر تحصیلکرده و فرهنگی هستند و دارای اخلاق پهلوانی می باشند.

بار ی انشا الله در آینده از پهلوانان و ورزشکاران رشته کشتی از نسل جوان با داشتن اطلاعاتی جدید در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. انشا لله این نسل بتواند پرچم وبیرق ورزش کشتی تکاب را در سطح اران و سطوح بین المللی در دست گرفته و نام تکاب عزیز و پهلوانانش را با اخلاق پهلوانی در بعد اول و قهرمانی در بعد دوم زنده و جاوید نگه دارند.

نویسنده مطلب امیر رضوانی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:کشتی تکاب, | 13:49 | نویسنده : رضوانی |